مقالات

چه جوری برنامه شغلی 5 سال داشته باشیم

چرا مصاحبه‌کنندگان از جایگاهتان در ۵ سال آینده می‌پرسند؟

مصاحبه‌کننده می‌خواهد اهداف شغلی‌تان را بهتر درک کند و موقعیت شغلی مورد نظر را با اهداف و برنامه‌هایتان مطابقت دهد. آن‌ها به اهداف شما اهمیت می‌دهند. زیرا می‌خواهند شخصی با انگیزه و فعال را استخدام کنند. اگر موفقیت در این موقعیت شغلی به عنوان بخشی از استراتژی شغلی طولانی مدت برایتان اهمیت دارد، به احتمال زیاد عملکرد خوبی در این جایگاه شغلی خواهید داشت.

چگونه به این پرسش پاسخ دهیم؟

مسئولان استخدامی معمولاً از فرایند کشف استعداد، استخدام و آموزش نیروی جدید لذت نمی‌برند. به همین دلیل مصاحبه‌کنندگان نمی‌خواهد زمان و انرژی خود را صرف شخصی کنند که از الان در حال برنامه‌ریزی برای ترک شغل است (حتی اگر بهترین کاندیدا برای آن موقعیت شغلی باشید).

شاید بپرسید دلیل این موضع گیری چیست؟ اگر کارشناس منابع انسانی شما را استخدام کند و شما پس از دو ماه از کار خود استعفا دهید، عملکرد او در برابر مدیرانش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

در واقعیت، شما احتمالاً چند موقعیت کاری را برای خود مد نظر گرفته‌اید. راهکار هوشمندانه این است که گزینه‌های مورد نظرتان را تا مدت زمانی مشخص دنبال کنید. با این حال، لازم نیست که این موضوع را در مصاحبه شغلی مطرح کنید.

اگر بخواهیم رو راست باشیم، باید بگوییم هیج‌وقت طی مصاحبه دروغ نگویید و در عین حال نیازی نیست که همه جزئیات را برای مصاحبه‌کنندگان تعریف کنید.

خیال پردازی و موفقیت شغلی

از رویاپردازی نترسید. هیچ اهمیتی ندارد این رویاها چقدر احمقانه باشند. رویاهای بزرگ، ایده های بزرگ به همراه دارند. ۵ سال آینده خود را تصور کنید. از بایدها دست بکشید. با خود نگویید من باید تا ۵ سال دیگر در این جایگاه باشم یا به این سمت برسم.

چنین جملات و قرارهایی باعث می شود که از مسیر پیش روی خود لذت نبرید. هدف شما در این مسیر باید انجام کارهایی باشد که شما را مشتاقتر می کند. برای برنامه خود یک عنوان انتخاب کنید؛ هدف کلی شما در ۵ سال آینده. نتایجی که تمایل دارید در این مدت به آن ها برسید را نیز یادداشت کنید.

با مشخص کردن این موارد، اقدام هایی که برای رسیدن به آن ها باید انجام شود، در ذهنتان شکل می گیرد. تا اینجای کار رویای خود را در سر شکل داده اید و نقشه راه را ترسیم کرده اید.

برای اینکه در برنامه خود پیشرفت داشته باشید، گاهی مجبور می شوید در دل برنامه ها، برنامه ریزی های دیگری انجام دهید یا قدم های کوچک دیگری بردارید. به این ترتیب قدم به قدم به سمت هدف خود حرکت خواهید کرد.

برای مثال اگر برنامه شما در ۵ سال آینده این است که در سمت شغلی خود ارتقا پیدا کنید، فرم پرکردن و تقاضا دادن کافی نیست. نیاز دارید قدم های بزرگتری بردارید. باید به همه ثابت کنید که از پس مسئولیت های بزرگتر برمی آیید. برای اینکه خود را ثابت کنید، در جریان تمام اتفاقاتی در شرکت می افتد، باشید و از چیزی غافل نشوید.

خودتان را در 5 سال بعد در کجا می بینید؟

یک سوال آسان و یک پاسخ آسان. در حال حاضر شاید آن خود اطمینانی و جسارت را نداشته باشید. وقتی مصاحبه کننده شغلی از شما می پرسد: ” در 5 سال آینده می خواهید کجا باشید؟ ” دادن پاسخ درست و باارزش به آن برایتان سخت است. مشکل این است که تمایل شما به فضانورد شدن خیلی پذیرفته شده نیست (مگر اینکه درحال مصاحبه شغلی در ناسا باشید).

برای آماده شدن جهت پاسخگویی به این سوال، باید قبل از رفتن برای مصاحبه به جواب های احتمالی فکر کنید. همانند رزومه، باید پاسخ های خود را متناسب با کارفرمایی که می خواهید برای مصاحبه نزدش بروید، آماده کنید. مثلا در یک شرکت کوچک غیر انتفاعی نباید بگویید که خودتان را در حال رشد و ارتقا در رده های مختلف سازمان می بینید. معمولا فرض کنید که مصاحبه گر به دنبال یک جواب کلی است نه کشف آرزوهای شما. Brad Karsh بنیانگذار یک شرکت مشاوره شغلی می گوید: “مصاحبه گرها می خواهند ببینند که شما می توانید برای آینده برنامه ریزی کنید، مسیر شغلی خود را تجسم کنید و از همه مهم تر اهداف شما با اهداف شرکت هم جهت است و شما مناسب پست مورد نظر هستید یا خیر.”

چگونه به پرسش «۵ سال دیگر خودت را کجا می‌بینی؟» پاسخ دهیم؟

پاسخ‌دادن به این سؤال رایج مصاحبۀ شغلی گاهی می‌تواند دشوار باشد: ۱. به این دلیل که پیش‌بینی آینده دشوار است. ۲. جهان کسب‌وکارها به‌سرعت در حال تحول است و برخی اهداف بلندمدت زودتر از آنچه فکرش را بکنید بی‌معنا و زائد می‌شوند.

ممکن است در مواقعی نتوانید خود را در یک موقعیت طولانی‌مدت تصور کنید و این قابل قبول است؛ اگرچه فاش‌کردن آن برای مدیر استخدام غیرضروری است. در این‌گونه موارد، تصور کنید که این موقعیت شغلی چگونه می‌تواند به رشد فردی شما در مسیر حرفه‌تان کمک کند و سعی کنید آن را در پاسخ خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *