مقالات

کاهش گمرک اجناس در سال 1401

گمرک ایران

کاهش 90 درصدی مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، بر اساس بند «ه» تبصره ۷ – صنعت، معدن و ارتباطات لایحه بودجه ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیک (ای.تی.اس) در روز اظهار و مطابق (۱۴) قانون امور گمرکی است.

در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد تقلیل می‌یابد.

همچنین نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سالانه مبادله الکترونیکی در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی است.

 دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا با وزن بیش از ۴۱ میلیون تن وارد کشور شد که با تخصیص ۱۵.۱ میلیارد دلار از منابع ارز ترجیحی و بقیه با ارز آزاد و نیمایی صورت پذیرفته است.

مقدسی بیان کرد: این حجم از واردات در سال قبل در مقایسه با سنوات گذشته و با لحاظ ممنوعیت واردات کالا‌های مصرفی، لوکس وخودرو بیانگر گرایش واردات کشور به سمت تامین کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ضروری برای تولید ملی، و نهادینه شدن اصلاحات قیمتی در زنجیره تولید بوده که نویدبخش فصل جدیدی در استحکام و شکوفایی اقتصادی است.

ناظر گمرکات گیلان گفت: در طول هفت ماهه نخست امسال بیش از ۶۸۰ هزار تُن کالای اساسی به ارزش ۲۹۳ میلیون دلار از گمرکات گیلان ترخیص و روانه‌‌ بازار شد.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: آمار کالاهای ترخیص شده از گمرکات استان در طول هفت ماهه نخست امسال بیش از 680 هزار تُن کالای اساسی به ارزش 293 میلیون دلار بوده و کل کالاهای اساسی‌ متروکه شده در این مدت نیز حدود 22 هزار و 100 تُن بوده است.

به گزارش تسنیم، میزان صادرات غیرنفتی از گمرکات استان گیلان در هفت ماه نخست امسال معادل 537 هزار و 211 تُن کالا به ارزش 327 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 35 درصد و ارزش دلاری 50 درصد افزایش داشته است.

عمده کالاها و محصولات صادراتی این استان شامل محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، محصولات نساجی و پلاستیکی و سایر کالاها بوده که از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق صادر شده است.

گمرک ایران

رئیس کل گمرک در تشریح اقدامات صورت گرفته برای ممانعت از شوک قیمتی گفت: به منظور پیشگیری از بروز شوک قیمتی، چهار اقدام در دستور کار قرار گرفته است که نخستین اقدام فارغ از بحث کالا‌های اساسی دارو و تجهیزات پزشکی که در قانون بودجه حقوق گمرکی یک درصد برایشان پیش بینی شده و بعضا معاف از مالیات ارزش افزوده نیز هستند یا حداکثر میزان آن یک درصد است، همکاران ما در وزارت صمت در اقدامی جامع نسبت به کاهش سود بازرگانی تمام کالا‌های قابل ورود به تناسب اهمیت آنها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات ماخذ‌ها تلاش می‌کنند که در هفته آتی به تصویب دولت خواهد رسید.

مقدسی در مورد دومین اقدام گفت: از اقدامات مهم دیگر کاهش چشمگیر حقوق گمرکی سایر کالاهاست که در هفته پیش رو با رویکردی کلی و از طریق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب خواهد شد تا شاهد افزایش‌های نامتناسب قیمت در میزان وجوه متعلق به واردات نباشیم.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص سومین اقدام گفت: برای تثبیت در واردات و ایجاد نشدن وقفه در تأمین نیاز‌های کشور و حفظ حقوق واردکنندگان تا انجام اصلاحات لازم و ابلاغ آن به گمرک، انجام محاسبات مانند گذشته خواهد بود.

مقدسی در خصوص چهارمین اقدام اظهار کرد: برای تسهیل تشریفات و تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان و واردکنندگان دستورالعمل دریافت ضمانتنامه به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *